اکسس پوینت چیست | چه کاری می‌کند + تفاوت با مودم

what-is-Access-Point- اکسس پوینت

اکسس پوینت چیست

در هنگام راه اندازی شبکه یا همان ایجاد ارتباط بین سیستم ها یا در سطح ساده تر اینترنت دار کردن تمام سیستم ها و دستگاه ها چند راه پیش روی ما است؟

حتما باید کابل کشی در همه جا انجام بگیرد و تمام سیستم ها از طریق کابل به همدیگر متصل باشند؟

شاید در مکان هایی امکان کابل کشی نباشد (مستاجر باشیم و صاحبخانه سخت گیر!!! )

در این مواقع باید قید شبکه کردن سیستم ها رو بزنیم؟

در واقع هیچ محدودیتی در شبکه وجود ندارد (البته از نظر ما شبکه ای ها با چا‌شنی تعصب فراوان!! )پس حتما راه جایگزینی وجود دارد.

قبل از شروع باید گفت که اگر از طریق موبایل در حال خواندن این مقاله هستید شما راه را پیدا کرده اید! چگونه؟؟  خب همراه ما باشید تا با به دنیای شبکه های بیسیم وارد شویم و دستگاه اکسس پوینت را بهتر بشناسیم.

دستگاه اکسس پوینت چیست ؟

در دنیای شبکه های کامپیوتری دستگاه های مختلفی برای برقراری ارتباط وجود دارد این  دستگاه ها از طریق کابل های مسی و یا حتی از طریق امواج که در سر تا سر دنیا وجود دارند اطلاعات را جا به جا می‌کنند. یکی از این دستگاه ها اکسس پوینت است.

اکسس پوینت یا Wireless Access Point نامی است که در زبان فارسی به این دستگاه دوست داشتنی کار راه بنداز داده شده است. البته به آن AP یا WAP هم گفته می‌شود.

این دستگاه عملکردی شبیه سوئیچ شبکه دارد یا این تفاوت که سوئیچ ارتباطات را با کابل برقرار می‌کند و این دستگاه همان کار را به صورت بی سیم انجام می‌دهد.

در پرانتز بگوییم که به شبکه های محلی که ایجاد می‌کنیم معمولا  LAN گفته می‌شود حال اگر از اکسس پوینت برای راه‌اندازی شبکه استفاده کنیم به آن شبکه WLAN یا Wireless LAN می‌گویند.

اکسس پوینت چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار این دستگاه به این صورت است که در ابتدا  به شبکه اصلی ما متصل می‌شود و سپس  شروع به ارسال اطلاعات به صورت بیسیم در محدوده قابل پشتیبانی خود می‌کند. هر دستگاهی در آن محدوده که مجهز به WIFI باشد می‌تواند با در دست داشتن مجوز به اکسس پوینت متصل شده و بدون هیچ گونه کابلی یه شبکه ای که اکسس پوینت در آن است متصل شود.

خود اکسس پوینت هم از دو طریق می‌تواند به شبکه اصلی ما متصل شود. از  طریق کابل (این روش عمومیت بیشتری دارد) و همچنین از طریق ارتباط بی سیم هم، در روش بیسیم خود دستگاه اکسس پوینت هم دریافت کننده امواج و همچنین ارسال کننده امواج است.

حال سوالی که ممکن است در ذهن شما هم باشد این است که :

تفاوت مودم با اکسس پوینت چیست؟

‌‌دستگاه AP یا WAP  در واقع یک چیپ  به همراه یه آنتن است که هم به تنهایی یک دستگاه رو تشکیل می‌دهد یا درون دستگاه های ارتباطی دیگر قرار می‌گیرد.

برای مثال اکثر مودم های ADSL، تمام مودم های TD-LTE، برخی روتر ها مانند Mikrotik دارای این چیپ هستند و در کنار فعالیت دیگری که انجام می‌دهند

پس مودم اینترنتی وایرلسی که شما از آن استفاده می‌کنید دارای یک چیپ WAP هم است.

در نظر داشته باشید حتی دکل های مخابراتی موبایل که به شما سرویس می‌دهند هم دارای اکسس پوینت هستند که در محدوده خیلی وسیع تری امواج را منتشر می‌کنند.

همچنین جالب است بدانید دستگاه موبایل شما و یا لپ تاپ شما هم دارای اکسس پوینت است!  وقتی شما بر روی موبایل خود نقطه اتصال یا Mobile Hotspot را روشن می‌کنید موبایل شما به یک دستگاه WAP تبدیل می‌شود و می‌توانید اینترنت خودتان را برای بقیه کاربران به اشتراک بگذارید.

انواع دستگاه های اکسس پوینت چیست؟

تا به اینجا با انواع مختلفی از این دستگاه را آشنا شدید ولی اگر بخواهیم به صورت مشخص و در دسته بندی بیان کنیم می‌توان این دستگاه را در دو دسته زیر تقسیم بندی کرد :

  1. اکسس پوینت های Indoor
  2. اکسس پوینت های Outdoor

اکسس پوینت Indoor

دستگاه های اکسس پوینت indoor یا داخلی برای مصارف کوچک خانگی و یا داخل سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا امواج ضعیفی دارند و محدوده فعالیت آن‌ها داخل همان واحد یا ساختمان است.

در این دسته بندی برخی دستگاهی به نام ریپیتر یا تقویت کننده امواج هم جا می‌گیرد. این دستگاه هم گیرنده امواج و هم ارسال کننده امواج است و برای مکان هایی به کار می‌رود که اکسس پوینت اصلی توانایی پوشش تمام مجموعه را ندارد.

روش کار این دستگاه به این صورت است که به صورت بی سیم به اکسس پوینت اصلی متصل شده و سپس خود آن به صورت بی سیم شروع به سرویس دهی می‌کند.

اکسس پوینت Outdoor

نوع دیگری از آن‌ها oudoor هستند که برای استفاده در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه ها باید در برابر آب، گرد و خاک و گرما مقاوم باشند تا بتوانند در فضای باز به راحتی فعالیت کنند. برای مثال دکل های مخابراتی و یا رادیوهای که سر چهار راه ها و یا داخل ایستگاه های اتوبوس BRT نصب شده اند نوعی اکسس پوینت Outdoor هستند.

مزایای استفاده از دستگاه Access Point چیست ؟

  • کاهش هزینه های راه اندازی شبکه (کاهش هزینه های کابل کشی و تجهیزات)
  • راه اندازی سریع تر یک شبکه در مواقع کمبود زمان
  • داشتن یک شبکه همه فن حریف که تمام دستگاه ها می‌توانند به آن متصل شوند.
  • مناسب برای شرکت های کوچک
  • بهترین راه کار برای شبکه های خانگی یا همان اینترنت خانگی

معایب اکسس پوینت

  • خب از حق نگذریم کیفیت و پایداری شبکه با سیم بهتر است .
  • برای برخی نرم افزار هایی که در بستر شبکه کار می‌کنند مناسب نیست.
  • امنیت پایین تر نسبت به شبکه با سیم.

جمع بندی

حال که فهمیدیم که اکسس پوینت چیست برای جمع بندی بحث می‌توان گفت که به خاطر گسترش استفاده از دستگاه های قابل حمل مثل موبایل، تبلت و یا لبتاب های اسلیم نیاز به شبکه بی سیم بیشتر از قبل احساس می‌شود و خب لازمه این شبکه اکسس پوینت ها هستند،  پس اگر در حال راه اندازی شبکه هستید حتما این مورد رو جز اولویت خود قرار دهید.

همچنین اگر نیاز به راهنمایی در زمینه تجهیزات  شبکه و همچنین خدمات راه اندازی شبکه دارید از طریق بخش کامنت ها و دیگر راه های ارتباطی با کارشناسان آرسین سافت در تماس باشید.